söndag 13 januari 2013

Affärsmöjligheter i Kina

I artikeln ”På jakt efter köpglada kineser” som publicerades i Veckans Affärer nummer 46/2011 intervjuar Emanuel Sidea Karine Hirn, som är East Capitals medgrundare. I intervjun berättar Karine Hirn att hon har mycket förtroende för Kinas ekonomi, ¨trots omvärldens oro över Kinas ekonomi¨[1].

East Capital är ett svenskt fondbolag, som grundads av Karine Hirn och de andra två delägarna i Ryssland hösten 1997, strax innan Rysslands ekonomiska kollaps 1998. Men bolaget hade fått en rejäl framgång, på grund av sin typ av bolag. Tills 2011 hade East Capital en fondförmögenhet på 32 miljarder kronor med 180 anställda och 450 000 kunder. Karine Hirn och hennes delägare var äventyrliga. När några svenska bolag flyttade från Kina på grund av Kinas osäkerhet, valde de att satsa i Kina år 2010. På bolagets årliga kundkonferens, förklarade Karine Hirn varför hon trodde på den kinesiska konsumenten i olika avseenden. Slutligen drog hon slutsatsen att potentialen i Kina var enorm.

För att driva smidigare sitt bolag, flyttade Karine Hirn hela sin familj till Shanghai 2010. Hon började lära sig kinesiska och försöka förstå även utnyttja kinesiska kulturer. I takt med att hon förstår mer och mer Kinas marknad och kultur, får hon mer förtroende för Kinas ekonomi och bolagets framtid. När de andra folken ser på stigande arbetskraftskostnad och lönekostnader i Kina som tecken på att den kinesiska ekonomin bromsar in, hittar Karine Hirn positiva faktorer i många mörka siffror. Hon hävdar sina åsikter genom det faktom att ¨försäljningssiffronrna inom detaljhandeln är fortsatt höga, hotellkedjor går bra, och efterfrågan på fastighetsmarknaden är fortfarande hög¨[2]. Man kan märka att Karine Hirns förtroende inte är ogrundat. ¨East Capitals Kinafond har varit den bästa av alla Kinafonder under de senaste tre åren. ¨[3]

Jag beundrar Karine Hirns mod och bedömning, inte bara när hon startade East Capital i Ryssland 1997, utan även när hon byggde upp bolaget i Kina 2010. Hon har tagit mycket risk vid båda tillfällena. Men framgång är ingen slump. Jag anser att hennes framgång kan tillskrivas hennes grundliga och omsorgsfulla bedömning av situationen. Ett lands ekonomi är komplex och föränderlig, för att inte tala om Ryssland eller Kina. Trots att det finns många negativa rapporter om Kina, är en hel del ekonomer optimistiska för Kinas ekonomi. Klas Eklund skriver i sin bok ¨Kina den nygamla supermakten¨ att ¨Kina har lagt sig i omkörningsfilen. Ännu är man dock inte förbi¨[4]. Självklart har Karine Hirn samma åsikt som han. Jag själv håller också med om att Kina fortfarande har en stor potential inom många områden, trots sina politiska problem.

Förutom finansiella företag som East Capital har många företag inom detaljhandeln ett stort intresse för Kinas enorma konsumentmarknad, såsom Ikea och H&M. ¨Under de senaste åren har dock Kina blivit en av H&M:s prioriterade marknader, det finns i dag 109 butiker i landet. ¨[5] Sådana företag bland annat East Capital har satt stort värde på den kinesiska växande medelklassen. De flesta företag som har förtroende för Kina tycker att kinesernas inkomster och konsumtion fortsätter att stiga. Jag tror att detta är den huvudsakliga anledningen till att de satsar i Kina. Jag instämmer att Kinas medelklass är på uppgång och de har spelat en allt viktigare roll på konsumentmarknaden, men jag anser att begreppet "medelklass" i Kina är annorlunda med det i de utvecklade länderna. Eftersom Kinas nya medelklass inte är tillräckligt stabil och folket står inför fler problem i livet. Många har bara sett att det finns en ansenlig mängd människor vars årliga inkomst är ganska hög t.ex. uppemot 20 kronor. Men de har egentligen inte vetat hur mycket hushållens disponibla inkomst s.k. medelklassen verkligen har. Om man tog hänsyn till medelklassens ekonomiska börda, bland andra de ansenliga bostadslånerana, vårdkostnaderna, utbildningskostnaderna, pensionskostnaderna o.s.v., skulle man inte överdriva siffror av medelklassen i Kina. . Det finns även flera fattiga människor och vanliga lönearbetare i Kina. Jag menar att den riktiga potentialen i Kina är den hela marknaden, utan bara medelklassen. ¨De senaste åren har importen i Kina växt snabbare än exporten, delvis på grund av stigande råvarupriser.¨[6]

Jag märker också att Karine Hirn uppskattar kulturer i olika länder. Inte undra på att hon kan fick framgångar. I viss mån spelar kulturen viktig roll inom affären. artikeln ¨ Kulturen nyckel till framgång i Kina ¨[7] citerar Thomas Lagerqvists ord som tycker att nyckeln till framgång i Kina är kulturförståelse. Jag håller med honom. Enligt min erfarenhet, är lagen viktig i Kina, men känslan mellan personer spelar ibland viktigare roll på grund av Kinas egen kultur. Till exempel, är personliga relationer, ödmjukhet och affärsmiddagar jätteviktiga när man kontaktar kunder, affärspartner eller myndigheter. Om man inte förstår kulturen, har man svårt att hantera olika slags krångliga procedurer, för att inte tala om framgången.

Sveriges regering har alltid lagt vikt vid Kina, både landet självt och Kinas marknad. ¨Sverige var det första landet att erkänna folkrepubliken Kina år 1949.¨[8] ¨Hela regeringen försöker delta i företagsdelegationer så ofta som det är möjligt¨[9] Såvitt jag vet, brukar inte bara den svenska ambassadören själv i Kina utan också regeringstjänstemän i många städer medveka affärsverksamheter av företag mellan Sverige och Kina. Med hjälp av regeringen, kan företagen säkert få mer affärsmöjligheter i Kina.

 

Källförteckningar:

1.      Sidea, Emanuel, ¨På jakt efter köpglada kineser¨ , Veckans Affärer, 2012:46, s50-57
2.      Blomen, Anna, ¨Så hårdsäljs svenskt mode i Kina¨, Veckans Affärer, 2012:45, s26-30
3.      Lennartsson, Rakel, ¨Kulturen nyckel till framgång i Kina¨, Balans, 2011:11, s18.20
4.      Eklund, Klas(2011) Kina den nygamla supermakten, SNS

 



[1] Sidea, Emanuel, På jakt efter köpglada kineser , Veckans Affärer, 2012:46, s50
[2] Sidea, Emanuel, På jakt efter köpglada kineser , Veckans Affärer, 2012:46, s56
[3] Sidea, Emanuel, ¨På jakt efter köpglada kineser¨ , Veckans Affärer, 2012:46, s57
[4] Eklund, Klas(2011) Kina den nygamla supermakten, SNS,s247
[5] Blomen, Anna, ¨Så hårdsäljs svenskt mode i Kina¨, Veckans Affärer, 2012:45, s29
[6] Eklund, Klas(2011) Kina den nygamla supermakten, SNS,s89
[7] Balans nummer 11/2011, s. 18-20
[8] Sidea, Emanuel, ¨På jakt efter köpglada kineser¨ , Veckans Affärer, 2012:46, s52
[9] Blomen, Anna, ¨Så hårdsäljs svenskt mode i Kina¨, Veckans Affärer, 2012:45, s28

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar