fredag 4 januari 2013

Vad betyder julen för dig


Jag borde kanske ha skrivit den här uppsaten tidigare, åtminstone före julafton, för trots allt hade jag funderat på julens betydelse för de flesta svenskarna, Att det liknar vårfestivalen för kineserna. Men jag tror nu att det förmodligen är bättre för att grubbla över frågan efter att upplevde en jul igen i Sverige.

¨Julen är ju från början en kristen högtid till minne av då Jesus föddes i ett stall. Fast här i Sverige handlar julen också om mycket annat som granar, tomtar, Kalle Anka och presenter.¨( I södra Europa är juldagen den viktigaste dagen under julen, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=5389481, fredag 21 december,2012). Jag anser att alla högtiders ursprung är inte så viktiga för moderna människor. Jag tycker faktiskt att vi kan strunta i kommersialiseringen av högtider, trots att kommersialiseringen ibland anses en av anledningarna till försvinnandet av traditionen. Jag hävdar att det viktigaste är att hur vi själva firar högtider. Om högtider bland annat julen betyder bara semester för oss, varför behöver vi dom sedan vi har redan olika slags semestrar.

Julen är den allra viktigaste högtiden för svenskarna, precis som vårfestivalen är för kineserna. I mitt minne, betydde vårfestivalen återförening, nya kläder, hemgjorda snacks, nyårspengar, att skjuta raketer och spränga nyårsbomber osv., när jag var liten. Men under de senaste åren, har vårfestivalen efter hand förvandlats till en semester i synnerhet för de ungarna som bor som bor i andra städer än sina föräldrar. Många vill gärna resa även utomlands på vårfestivalen, utan att träffa familjen eller besöka andra släktingar. Jag kan förstå varför de gör så. Arbetsstressen i städerna är jättestor, därefter kan många arbetstagare inte helt och hållet använda sina årliga semestrar, utom vårfestivalen som är den största festen under hela året. Dessutom är det jättesvårt att köpa biljetter för att åka hemåt i närheten av vårfestivalen. Jag själv hade någon gång stannat i Beijing eller rest hemifrån utan åkt till min hemstad på vårfestivalen. När min dotter blir större och min förälder blir äldre, har jag gradvis insett att högtiden är viktig men familjen är viktigare. Tiden som vi kan vara hos våra föräldrar blir mindre och mindre. Om vi inte hälsar på dem på de begränsade chanserna, måste vi ångra oss efteråt, då man har ingen chans för att hedra sina förfäder. 
Jag har märkt att julen i Sverige betyder också en chans för folket att träffa familen och släktingarna, utan att resa eller andra fritidsaktiviteter. Detta är varför vi kunde få hyra en lägenhet till ett lägre pris på julen och det fanns få skidåkare där. När vi åkte skidor, träffade de flesta svenskarna säkert sina familjer och släktingar. Den traditionella familjevärderingen är i viss mån gemensam även i olika länder. Trots att det var svårt för oss för att återförenas med våra släktingar och vänner i Kina, försökte vi hälsa på våra kinesiska vänner i Sverge på julen. Man behöver inte bara resa, utan också kärlek och vänskap. Särskilt för de gamla föräldrarna, är den bästa julklappen att äta middag med sina barns familjer på julafton. Hur ska ni fira nästa jul?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar