Om jag var gymnasist, om
inte jag hade starkt intresse av pedagogik, skulle jag vilja inte välja lärare
som mitt yrke i framtiden. Jag skulle hellre vilja bli ingenjör i stället. Varför?
Först och främst, är
lärares löner för det mesta lägre än ingenjörers och andra yrkens. ¨Lärarna på
gymnasiet och grundskolan har fått stå tillbaka lönemässigt så länge att
svenska lärares löner är bland de lägsta i Europa.¨(http://www.lr.se/4.57d117212f7685e57a80002380.html).
Enligt SLP(http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____28201.aspx), tjänar en grundskolelärare
i snitt månadslön 26 400 kronor och en gymnasielärare 27 500, men samtidigt tjänar ingenjörer och tekniker 34
800 kronor, matematiker och statistiker 45 000 kronor.
Kanske ska en del säga att lärare har två tillräckligt
långa semestrar. Om när man tar hänsyn till semestrarna, verkar lärares lön
inte så låg. Däremot är jag säkert på att de flesta vill hellre ha högre lön
utan längre semester, dessutom kan man få tillräckliga semestrar för att ta
hand om sitt liv i Sverige.
För det andra, är lärares
status i Sverige inte så hög. Enligt undersökningar(Status : vägen till lycka,
2010), kommer civilingenjörers status på nionde plats och ingenjörers på 19:e
plats, men gymnasielärares på 44:e plats och grundskollärares på 52:a plats. I verkligheten,
förutom siffrorna, kan man se att eleverna inte uppskattar lärarna så mycket.
Lärarna får inte kritisera eleverna för allvarligt, annars får lärarna klagomål
från elevernas föräldra. Detta visar att lärares arbetsmiljö är dålig.
Sist men inte minst, har Sverige
visserligen brist på lärare så att lärarna nästan knappt riskerar att förlora
sina jobb, men det är ändå svårt för lärare att få ett nytt jobb om de flyttar
till andra platser i synnerhet till andra länder. Lärare måste inte bara lära
ut kunskaper, utan också även viktigare kommunicerar med eleverna och vidare deras
föräldrar, därför är språket viktigt för lärarna.
Däremot är det lättare
för ingenjörer eller civilingenjörer att få jobb. Det finns flera företag eller
organisationer i nästan alla länder som har lediga jobb inom naturvetenskap än
skolor. Naturvetenskapen är en gemensamma vetenskap alltså begränsas den inte
så mycket av språket. Man kan börja arbeta omedelbart om man kan engelska. Det
är också ett skäl till varför vi måste utbilda oss i svenska men många ingenjörer
från våra länder har redan fått jobb här i Sverige.
Det är tydligen mer lysande om man utbildar sig till
ingenjör än lärare i nuläget och framtiden, framförallt om regeringen inte
förbättrar lärares lön och status. Det är inte undra på att Hans Thunberg
startade programmet för att ge gymnasiet ett tillskott av välutbildade
pedagoger i matte, teknik och naturvetenskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar