torsdag 17 januari 2013

Recension av Den bästa av mödrar


Den 23 april, 2012


I dag på eftermiddagen tittade vi på en finsk/svensk film i klassrummet. Eftersom jag bara har sett en del av filmen, kunde jag noggrant inte förstå den innan jag hittade flera recensioner av denna film på internat. Filmen handlar om en finsk pojken Eero, som skickas från Finland till Sverige som krigsbarn under andra världskriget. Filmen beskriver främst de känslor mellan Eero och sina mödrar, hans riktiga mor och fostermor, under den särskilta tiden, samtidigt avslöjar hur kriget förstör rörelser i familjer och hur kriget har sårat människor.

 
Eeros far var död i kriget, alltså bestämmer hans riktiga mor sig att skicka honom till en svensk fosterfamilj för att skydda honom, för det finns inget krig i Sverige. Det måste vara ett smärtsamt och tufft beslut för henne. I början saknar Eero alltid sin mor och vägrar anpassa sig till sin nya familj, på samma gång har hans nya mor Signa också svårt att ta till sig pojken, för hon är alltid ledsom och känner sig skyldig till sin döda dotter. Men gradvis accepterar Signa och älskar Eero. Hon berättar till Eero om sin döda dotter och följer honom till dotterns grav. Signa och hennes man, Eeros fosterpappa, till och med en ny cykel för honom. De tänker lämna honom och leva tillsammans hela livet. Eero börjar hata sin riktiga mor efter att han har sett ett brev från henne och vetat att hon ska vilja flytta till Tyskland tillsammans med sin nya pojkvän, efteråt väljer han att glömma henne och älskar gradvis Signa. Om filmen slutade på den här, skulle den inte vara för mycket sorglig.

 
När Eero trivs med sina nya fosterföräldrar, hans riktiga mor ångrar och ber Signa återlämna Eero. Trots att Signa vill inte, skicka hon hjärtskärande Eero till Finland. Eero  drabbars av en sorgsen skilsmässa igen. Men efter denna skilsmässa kan han inte träffa Signa igen tills hon är död och han är 60 år gammal. Fastän Eero kommer tillbaka sin finska mor, vill han inte förlåta henne och saknar Signa.  

 
Det är en sorglig film som återspeglar inte bara krigets gymhet utan kärlek bland annat människor, publiken kommer att bli tagen, tycke jag. Tyvärr missade jag den tidigare del av filmen i fredags, så att jag kunde inte begripa hela handlingen, även trodde att det var lite tråkig. Ibland var jag förvirrad av dess snabba bildförändringar då och då. Filmen använder omväxlande svartvita och färgade bilder, vilket förstärker dess sorg. Filmen är inspelad i Skåne och Finland, där det finns breda och gröna gräsmarker överallt. Vad vackert! Det verkar som om det finns inget krig alls. Trots att det ser ut enkla bilder och dialoger, skådespelare spelar sina egna roller underbart, särskilt skådespelare som spelar Eero och Signa. Det är inte konstigt att Filmen har vunnit många priser, bland annat Bästa regi(Klaus Härö) och Best Actress( Maria Lundqvist) på Cairo International Film Festival år 2005, Bästa kvinnliga huvudroll( Maria Lundqvist) på Guldbaggegalan år 2006,etc.

 
Jag vet från internat att filmen är baserad på en en bästsäljande roman med samma namn av Heikki Hietamies och regisserad av finske regissören Klaus Härö. Det sägs att under andra världskriget kom ungefär 70 000 finska krigsbarn till Sverige, vilket visste jag inte. Jag trodde förut att Finland inte var involverade i andra världskriget. Det är just nuförtiden som jag läser en roman som heter En ö i havet och handlar också om krigsbarn Under samma period. 
 

Överhuvudtaget är denna film värd att titta på, framför allt om(om framför altt?) du vill vet vad som händer i Nordic under andra världskriget. Jag ska också tittar på den igen för att se hela filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar